Pro návštěvu naší Poradny je od 1. 9. 2020 stanovena následující provozní doba
pondělí | 8:00 až 16:30 |
úterý | 8 až 12 a 12:00 až 16:30 pouze pro předem objednané klienty |
středa | 8:00 až 16:30 |
čtvrtek | 8 až 12 a 12:00 až 16:30 pouze pro předem objednané klienty |
pátek | 8 až 14:00 pouze pro předem objednané klienty |
návštěvu si prosím sjednejte na tel: 773 595 328
O službě odborné sociální poradenství
Video s vysvětlením ve znakovém jazyce můžete shlédnout ZDE: https://vimeo.com/273585382
Poradenství znamená poskytování informací.
Naše služba zahrnuje poradenství o sluchovém postižení, kompenzačních pomůckách a při řešení osobních problémů spojených nebo podmíněných sluchovou vadou. Neposkytujeme právní služby.
Neslyšícím klientům pomáháme např. při vyřizování telefonátů a s vysvětlením úředních dopisů. Nedoslýchaví lidé se na nás obracejí pro rady při nošení sluchadel či výběru jiných kompenzačních pomůcek.
I když nabídka podpory v rámci poradenské služby je široká, lze shrnout, že většina našich intervencí se týká především zabezpečení potřeby funkční komunikace, která je v životě každého z nás velmi důležitá. Naší službou se tedy snažíme podpořit naše klienty v sociálním začlenění nebo v rámci prevence sociálního vyloučení.
V čem je poradenství specifické
Pracovníci kteří v Hradeckém centru poskytují poradenství:
- respektují zásady komunikace s osobami se sluchovým postižením
- ovládají alespoň základy znakového jazyka, pracovníci se v této dovednosti postupně zdokonalují
- disponují znalostí a rozumí mentalitě a kulturní specifičnosti osob se sluchovým postižením a dokáží s těmito specifiky odborně pracovat
- poskytují služby se zaměřením na specifika komunity osob se sluchovým postižením
- usilují o podporu této komunity a její začleňování do slyšící společnosti
- učí klienty žít se sluchovou vadou a navracet osoby se sluchovým postižením zpátky do běžného života
Komu pomáháme
Služba je určena osobám se sluchovým postižením od 15 let a jejich rodinným příslušníkům.
Podporujeme osoby se sluchovým postižením či jejich blízké, kteří se ocitli v nepříznivé životní situaci, nebo jim taková situace hrozí. Služba je určená těm, kdo si nemohou pomoci sami z důvodu věku, zdravotního postižení, pro krizovou životní situaci, pro nedostatek informací a dovedností.
Služba je poskytována na území Královéhradeckého regionu.
Poslání služby
Poskytovat osobám se sluchovým postižením na území Královéhradeckého kraje takové informace, které jim pomohou překonávat důsledky sluchové vady a dosáhnout větší míry samostatnosti.
Cíle služby
- poskytovat bezpečné a důvěrné prostředí pro řešení osobních záležitostí
- motivovat k aktivnímu, samostatnému životu
- zajistit návaznost odborné pomoci
Zásady služby
- bezpečnost a diskrétnost
- důvěra a empatie
- profesionalita a komplexnost
Forma služby
- ambulantní poradenství v poradně Hradeckého centra
Služba je poskytována ZDARMA
Přehledný obsah služby odborné sociální poradenství
I. Základní poradenství:
- a) poskytnutí informací o sociální službě
- b) poskytnutí kontaktu na odborného lékaře (ORL, foniatr)
- c) poskytnutí informací o výuce znakového jazyka
- d) poskytnutí informace o zdrojích kompenzačních pomůcek
- e) poskytnutí informace o nároku a tom, kde získat příslušné příspěvky
- f) poskytnutí informace o servisu sluchadla/kompenzační pomůcky
- g) poskytnutí informací o možnostech studia pro žáky a studenty se sluchovým postižením
II. Odborné činnosti:
a) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím: zprostředkování navazujících služeb
- zprostředkování kontaktu se zástupcem instituce, organizace, lékařem, jinými osobami (např. blízkou osobou, zaměstnavatelem, lékařem apod.)
- zprostředkování kontaktu na tlumočníka
- sepsání vzkazu
- upřesnění a vysvětlení dotazu/potřebných informací, na jejichž základě může klient pokračovat v samostatné komunikaci s osobou, institucí, organizací apod.
- zprostředkování zajištění pomůcky nebo její opravy u výrobce, popř. specializovaného prodejce/servisu
b) sociálně terapeutické činnosti: poskytnutí poradenství v oblastech orientace v sociálních systémech, práva, psychologie a v oblasti vzdělávání
- instruktáž správného používání sluchadla
- poradenství a podpora při údržbě sluchadla
- poradenství v oblasti komunikace
- nácvik manipulace se speciálními technologiemi (např. použití speciální linky O2, aplikace Záchranka, tísňové linky)
- nácvik vyplňování formulářů a tiskopisů
c) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
1. pomoc při vyřizování běžných záležitostí
- podpora při reklamaci kompenzační pomůcky
- podpora při hledání zaměstnání
- podpora při pomoci se zajištěním bydlení
- podpora při řešení nepříznivé finanční situace
c) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím
- Informace o možnostech kompenzace sluchu
- podpora při výběru a nácviku manipulace s kompenzační pomůckou
- pomoc při řešení osobního problému spojeného se sluchovým postižením
- podpora při vyřízení žádosti o příspěvek na zvláštní pomůcku
- poradenství v rámci orientace v sociálním systému
- podpora při hledání či udržení zaměstnání
- podpora při výběru vhodné sociální služby v regionu
- podpora v rodinných, partnerských a mezilidských vztazích
- podpora v dalších oblastech (např. při orientaci v oblasti lidských práv a jejich ochraně; při orientaci v oblasti občanského práva; při uplatňování práv ve správním řízení aj.)
Průběh poskytování poradenství
1. První kontakt
- do poradny můžete přijít bez objednání dopoledne, na odpoledne se prosím předem vždy objednejte
- kontaktovat nás můžete také telefonicky, přes e-mail, či můžete využít další formy online komunikace (SMS, WhatsApp aj.)
- pokud Vaše přání/potřebu lze řešit poradenskou službou, tato služba Vám bude poskytnuta
2. Uzavření smlouvy o poskytování sociální služby
- poradenství se poskytuje na základě smlouvy ústní, o které je veden písemný protokol
- smlouva vyplývá ze zájmu službu využít
- smlouva obsahuje zejména rozsah poskytování sociální služby, cíl, kterého chcete prostřednictvím služby dosáhnout, ujednání o dodržování vnitřních pravidel stanovených poskytovatelem pro poskytování sociálních služeb, dobu platnosti smlouvy
- na délce trvání smlouvy se domluvíte individuálně se sociálním pracovníkem podle Vašeho cíle
Důvody výpovědi smlouvy:
- pokud nebudete dodržovat pravidla naší služby
- pokud nebudete respektovat to, na čem se s pracovníkem domluvíte
- pokud se k pracovníkovi budete chovat hrubě
3. Poskytování poradenství
- jednání probíhá individuálně podle stanoveného plánu
- plán vytváříte spolu s pracovníkem
- pracovník se vždy řídí etickým kodexem a vnitřními pravidly této služby
- způsob sdělení informací:
osobní jednání i ve znakovém jazyce
telefonicky
písemně (např. e-mail, SMS, WhatsApp)
videohovor (WhatsApp)
- každému klientovi je založena karta, do které se ukládá protokol o uzavření smlouvy a dále se zde evidují záznamy z jednotlivých návštěv
4. Práva klienta
- svobodná volba využívání služeb
- individuální přístup kvalifikovaných pracovníků
- zachovávání mlčenlivosti
- zachovávání soukromí
- právo na vlastní rozhodování v průběhu poskytování služby
- volba pracovníka (viz rozpis služeb)
- nahlédnout do vedené osobní dokumentace klienta
- vyjádřit se ke kvalitě poskytované služby (možnost podat stížnost, dotazník)
Stížnosti a náměty
- klient má právo podat stížnost nebo námět např. k poskytnuté službě, k chování pracovníka atd.
- stížnosti vyřizuje ředitel Hradeckého centra
Jak podat stížnost nebo námět?
- sdělit pracovníkovi
- poslat e-mail (lze i video zpráva) na adresu: hradeckecentrum@seznam.cz
- napsat stížnost a vhodit do Schránky stížností a námětů
(schránka je u vchodu do Hradeckého centra)
Více informací ve Vnitřních pravidlech o řešení námětů a stížností klientů Hradeckého centra.
Tato vnitřní pravidla a další metodiky jsou k nahlédnutí v kanceláři Hradeckého centra.
5. Povinnosti klienta
- být aktivní, spolupracovat
- dodržovat plán podpory a domluvu s pracovníkem poradny
- nezneužívat podporu ze strany pracovníka
- pro jednání připravit veškeré potřebné doklady a materiály
- respektovat čas pracovníka na vyřízení odpovědi (e-maily, SMS, WhatsApp zprávy jsou vyřizovány do tří pracovních dní)
- respektovat, že některé záležitosti nelze vyřešit obratem na místě a je potřeba více setkání v poradně
- dodržovat provozní dobu poradny a další pravidla vyplývající ze služby
- řádně a včas objednávat odpolední jednání v poradně
- včas hlásit změny v objednaném jednání
- respektovat pořadí klientů v poradně a nežádat o přednostní odbavení (světelná signalizace „Vstupte/Nevstupovat“)
- zachovávat pravidla slušného chování
- nepoužívat otevřený oheň v prostorách budovy (tj. nekouřit zde)
- respektovat další pravidla bezpečnosti
Informace o procesu shromažďování, zpracovávání a uchovávání osobních údajů
Správcem osobních údajů je Hradecké centrum pro osoby se sluchovým postižením o.p.s. Kontaktní osobou pro ochranu osobních údajů je Mgr. Michal Vejprava.
Pro uzavření smlouvy a poskytování služby od Vás potřebujeme tyto základní osobní údaje:
- jméno a příjmení
- rok narození
- bydliště
- kontakt
Údaje slouží k registraci klienta pro naši evidenci, abychom zabezpečili kvalitní a profesionální poskytnutí služby. Dále jsou údaje použity ke statistickým účelům, které vyplývají ze zákona 108/2006 Sb. o sociálních službách a další související legislativy v platném znění.
Zpracování osobních údajů vychází z důvodu plnění Zákona o sociálních službách a další související legislativy v platném znění.
Kromě uvedených osobních údajů jsou zpracovávány a uchovávány i další citlivé údaje (popis Vaší nepříznivé sociální situace, a popis průběhu poskytování služby).
Veškeré údaje o klientovi jsou zabezpečeny a mají k nim přístup pouze pověření zaměstnanci. Hradecké centrum neposkytuje osobní údaje klientů třetím stranám pro komerční účely.
Zpracování osobních údajů provádíme v souladu s „Nařízením evropského parlamentu a rady (EU) 2016/679 o ochraně osobních fyzických osob v souvislosti s obecným nařízením o ochraně osobních údajů“ a další související legislativou, a to dle Článku 6, bod 1.:
b) zpracování je nezbytné pro splnění smlouvy, jejíž smluvní stranou je subjekt údajů, nebo pro provedení opatření přijatých před uzavřením smlouvy na žádost tohoto subjektu údajů;
f) pro účely našich oprávněných zájmů.
Dle tohoto Nařízení zpracováváme zvláštní kategorie osobních údajů. Osobní údaje jsou zpracovávány po dobu trvání Vaší smlouvy o poskytovaní sociální služby a jsou uchovávány dle zákonných lhůt.
Vy, jako subjekt údajů, máte právo na přístup k informacím o svých osobních údajích, na jejich opravu, výmaz nebo na omezení zpracování, právo vznést námitku proti zpracování Vašich osobních údajů a právo podat stížnost dozorovému orgánu, pokud by zpracováním Vašich údajů bylo porušeno Nařízení.